16/02/2022

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel het optimaliseren van vindbaarheid in zoekmachines, denk daarbij vooral aan Google, maar ook voor bijvoorbeeld de oudere doelgroep aan Bing van Microsoft. 

In het landschap van marketing speels SEO een steeds prominentere rol. Vooral in local-hero marketing kan SEO een sleutel tot succes vormen in je online vindbaarheid. De grote jongens hebben het budget om door middel van Google Ads een prominente plek in search op de eisen, maar zelfs met adverteren kun je niet om originele en relevante content heen. 

Bijna 95% van alle Nederlanders gebruikt zoekmachines wanneer zij op zoek zijn naar informatie, oriënteren op een product of een bedrijf. Om jouw doelgroep te bereiken en leads te generen speelt de vindbaarheid van jouw bedrijf een sleutelrol in Search. Door echte unieke content trek je niet alleen maar meer bezoekers naar je website toe, maar vooral de bezoekers die jij zoekt. 

Content schrijven voor jouw doelgroep

Het belangrijkste blijft om dat je teksten schrijft opnieuw webpagina die relevant zijn voor je doelgroep om te lezen. Het heeft dan ook geen zin om je website vol te gooien met zoekwoorden, alleen om hoger te ranken in Google. Zoekmachines als Google rangschikken namelijk de vertoningen in search op basis van relevantie van jouw content. Ook wordt er gekeken naar bijvoorbeeld de ‘bouce rate’ en het doorklik gedrag van bezoekers. Daarom is het zo belangrijk dat de content van je website relevant is.

Weet wat de belangrijkste keywords zijn voor jouw doelgroep

Door een sterke Keyword analyse krijg je inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Zoeken ze bijvoorbeeld meer naar hoortoestel of gehoorapparaat? Inzicht in zoekgedrag maakt dat de tekstopbouw geoptimatiseerd kan worden voor de doelgroep. Zoals al eerder aangegeven kun je niet zomaar wat keywords op een pagina gooien om je vindbaarheid te verbeteren. De content moet ook nog eens van goede kwaliteit zijn. Google bedient namelijk uiteindelijk ook zijn gebruiker met het aanbieden van de meest relevante informatie 

Niet alleen je copy bepaald je SEO succes.

Ooit al eens van backlinks gehoord? Backlinks vormen één van de belangrijkste factoren in SEO, oftewel het linken vanaf jouw pagina naar een andere pagina, en visa versa. Voor optimale vindbaarheid zijn bijvoorbeeld ook het updaten van je content en de laadtijd van je webpagina punten van aandacht. Interne links dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid en dus ook aan je SEO score. 

  • Een overzicht van een aantal factoren voor je SEO:
  • Zoekwoorden en zoekintentie
  • Titels en tussenkopjes
  • URL-structuur
  • Kwaliteit van je content
  • Versheid van je content
  • Backlinks
  • Laadtijd
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Interne links
  • Veiligheid

En nog meer linkbuilding…

Google maakt naast betaalde search campagnes geen onderscheid in verschillende websites. Daarom kijken zoekmachines naar linkbuilding als 1 van de belangrijkste factoren in je SEO score. Wordt jouw pagina bijvoorbeeld genoemd als referentie onder een artikel over een populair onderwerp, dan bepaald het algoritme van Google dat jouw pagina relevante informatie bevat. Daarbij is het ook belangrijk dat de linkbuilding regelmatig wordt gecontroleerd en zo fris en actueel blijft.

Clean coding en metadata 

Metadata vormt als het ware het skelet van je website. De volledige build van je website, dus niet je teksten en afbeeldingen, maken samen deze metadata. Zoekmachines onderzoeken jouw website met regelmaat om te bepalen wat de inhoud van jouw website is. Schone data zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website beter kunnen onderzoeken. Dat onderzoek gebeurd met spiders, soms ook wel bots of crawlers genoemd. Hoe beter deze spiders jouw websites begrijpen, hoe beter je vindbaarheid is. 

-————————-

Wil jij beter gevonden worden in Google? Vraag vrijblijvend onze SEO scan aan.