16/02/2022

Menig bedrijf denkt de lokale media door en door te kennen.

Het is een idee dat voortkomt uit het elke dag oppakken van de metro in de trein of thuiskomen bij de goed beduimelde lokale krant die op de keukentafel ligt. Het is ook een idee dat voortkomt uit zelfgenoegzaamheid.

Je lokale krant lezen, zelfs iemand kennen die daar werkt, is een heel ander balspel dan ze te begrijpen. Als je kiekjes van een nieuwsbericht naar je lokale nieuwsuitzending op Twitter stuurt, voel je je misschien een burgerjournalist, maar het pitchen van je bedrijf is een heel ander verhaal (bedoelde woordspeling).

De kracht van lokaal

Lokale kranten zijn niet alleen verkleinde nationale titels; ze zijn een gespecialiseerde omgeving. Nationale kranten duiken erin en geven vijf minuten bekendheid aan een lokaal nummer – misschien een segment van één minuut in het nieuws – maar dat is alles. Lokale nieuwszenders volgen een verhaal echter tot in de kleinste details. Lokale journalisten worden experts in het oppikken van minieme veranderingen, kleine details. In het landelijke nieuws is het verhaal het belangrijkste. In lokale media gaat het om de impact. Wat betekent uw nieuws voor uw gemeenschap?

Dat is waar je ontvankelijk voor moet zijn. Je verhalen moeten lokale journalisten een reden geven om zich druk te maken. Alleen omdat je een nieuwe aanwinst hebt gedaan, denk niet dat dat feit alleen goed genoeg is; betekent het meer banen? Meer geld in de lokale gemeenschap? Is uw bedrijf het middelpunt van een regio-brede hausse in uw branche? Dat is wat het begrijpen van uw lokale media inhoudt; de redactionele agenda van uw lokale krant van binnen en van buiten kennen en uw nieuws perfect afstemmen.